70 PROCENT VAN DE NEDERLANDERS VOELT ZICH NA EEN WONINGINBRAAK ONVEILIG

Vrijblijvend advies op maat?

Verisure onderzoekt emotionele gevolgen van inbraak in aanloop van de 1dagniet-campagne

Uit onderzoek van Verisure, Europees marktleider van slimme alarmsystemen, blijkt dat het veiligheidsgevoel van Nederlanders sterk omlaag gaat na een inbraak. Vóór de inbraak voelt 74 procent van de ondervraagde Nederlanders zich veilig tot zeer veilig, terwijl slechts 30 procent na een inbraak dit gevoel heeft: een daling van bijna 60 procent. Verisure voerde het onderzoek uit in het kader van de landelijke 1dagniet-bewustwordingscampagne op 11 december 2014 – een dag waarop de initiatiefnemers de strijd aanbinden tegen woninginbraken.


In Nederland wordt er volgens de Risicomonitor van het Verbond van Verzekeraars elke dag gemiddeld 250 keer ingebroken. Het onderzoek  van Verisure toont dat de aangerichte materiële schade aan een huis gemiddeld 1.192 euro bedraagt en de waarde van gestolen goederen gemiddeld neerkomt op 6.241 euro. Volgens het Ministerie van Veiligheid en Justitie bedraagt de maatschappelijke schade als gevolg van inbraken in Nederland op jaarbasis ruim 455 miljoen euro.


Niet minder aanzienlijk is de emotionele schade die inbrekers aanrichten. Volgens het onderzoek van Verisure blijkt 46 procent van de ondervraagde Nederlanders het gevoel van veiligheid volledig kwijt is na de woninginbraak. Ook slaapt 36 procent  onrustig en wordt 32 procent bij elk geluid wakker. Bijna een kwart van de ondervraagden verwacht dat deze gevolgen nog een aantal maanden aanhouden. Maar liefst drie op de tien ondervraagden is bang dat het onveilige gevoel nooit meer verdwijnt.


Na een inbraak zijn de meeste ondervraagde Nederlanders extra alert op het goed afsluiten van ramen en deuren. Verder plaatst men extra sloten en laat men de verlichting aan, ook wanneer niemand thuis is. Voor maar liefst 60 procent van de Veisure-klanten is een inbraak de aanleiding geweest voor de aanschaf van een alarmsysteem met alarmcentrale. Het percentage respondenten dat een wapen in huis haalt na een inbraak is met 0,9 procent miniem, en voor een enkeling is inbraak de reden geweest om te verhuizen.
Zelfs ondervraagden die niet zelf slachtoffer zijn, maar waarvan bij directe buren of familie is ingebroken, voelen zich minder veilig. Opvallend is dat de impact van een woninginbraak in hun omgeving nauwelijks verschilt met die van respondenten die zelf slachtoffer van inbraak zijn. Ook hier verwacht een kwart van de populatie dat fysieke en lichamelijke ongemakken nog maanden na de inbraak zullen doorzetten. Het percentage dat verwacht hier blijvend last van te hebben, is met 34 procent zelfs groter. 17 procent van de ondervraagden installeerde een alarmsysteem met alarmcentrale na een inbraak bij hun naasten.


Christophe Lemaitre, Marketing Manager bij Verisure: “De meest genoemde emoties na een inbraak zijn boosheid, angst en machteloosheid. Toch is het gevoel van veiligheid een basisrecht van de mens. Maar heb je eenmaal een inbraak meegemaakt, dan is dat gevoel maandenlang aangetast – en soms komt het zelfs helemaal niet meer terug. Daarom zijn wij bij Verisure groot voorstander van de 1dagniet-campagne die de nood voor meer preventieve maatregelen benadrukt . Wij willen er alles aan doen om ervoor te zorgen dat je geen slachtoffer wordt van een inbraak. Een alarmsysteem dat in verbinding staat met een meldkamer ondersteunt het veiligheidsgevoel in grote mate. Hiermee ga je geruster naar bed en trek je de deur zorgelozer achter je dicht.”


Na de succesvolle lancering van initiatief in 2013 vindt 1dagniet dit jaar voor de tweede keer plaats. Doel is burgers bewust te maken van het aantal woninginbraken. Met lokale preventietips, campagnes en acties willen de initiatiefnemers laten zien dat mensen ook zelf heel wat kunnen doen om inbraak in hun woning te voorkomen.


Over het onderzoek


Verisure peilde naar het veiligheidsgevoel van consumenten voor en na een inbraak en wilde ook graag inzicht krijgen in de emotionele gevolgen van een woninginbraak. Aan het onderzoek namen 1.195 Nederlandse klanten van Verisure deel. Het onderzoek werd uitgevoerd door middel van een online vragenlijst door het onafhankelijk onderzoeksbureau Kien en liep van 27 november tot en met 4 december 2014.

10 december 2014

Of bel 0800 - 365 0 365

Overzicht

Verkoop en informatie alarmsysteem:

0800-365 0 365 | sales@verisure.nl

Klantenservice en meldkamer:

088-088 89 99 | care@verisure.nl

Verisure FAQ

Verisure is de nieuwe naam van Securitas Direct's huisalarm. Dankzij ons veilige op de toekomst gerichte platform en onze samenwerking met toegewijde professionele specialisten kunnen wij een unieke reeks producten en diensten op het gebied van alarmsystemen en domotica - het slimme huis - aanbieden. Aansluiting op onze eigen meldkamer met permanente bewaking, gratis controle ter plaatse door onze beveiligingsmedewerkers en professionele installatie zijn de basiskenmerken van onze dienstverlening.

Steeds meer producten en diensten voor het huis werken via een breedband-verbinding zodat u deze op afstand, bijvoorbeeld via uw mobiele telefoon, kunt controleren en bedienen. Dankzij ons veilige op de toekomst gerichte platform en onze samenwerking met toegewijde professionele specialisten kunnen wij een unieke reeks producten en diensten op het gebied van alarmsystemen en domotica aanbieden. Wij bieden abonnementen aan op het gebied van inbraak, brand, energie, klimaat en SOS. Wij voegen voortdurend nieuwe slimme functies toe om uw dagelijkse leven eenvoudiger en aangenamer te maken.

Verisure Online

Delen

Erkend

Erkenning ministerie van Veiligheid en Justitie: PAC 118

Partner van Maak het inbrekers niet te makkelijk (Ministerie van Veiligheid en Justitie)
Lid met certificaat van VEBON
Erkenning Ministerie van Veiligheid en Justitie: PAC 118