Verisure nieuws
Dag van het alarmnummer
alarmnummer verisure

Bekijk de mogelijkheden van Verisure voor jou
 

Vandaag is de dag van het alarmnummer, deze dag is er om mensen bewust te maken dat er een alarmnummer is voor wanneer je in een noodsituatie belandt. Wij vroegen Bram Vandenbergen, technisch manager bij Verisure, hoe hij samenwerkt met de politie en waarom het alarmnummer zo belangrijk is. In dit artikel nemen we je verder mee in wat er gebeurt wanneer je het alarmnummer belt, waarom het zo belangrijk is om dit te weten en hoe beveiligingsbedrijven samenwerken met de hulpdiensten om te zorgen voor jouw veiligheid. 
 
Dit gebeurt er wanneer je 112 belt 
Wanneer je het alarmnummer belt krijg je binnen 10 seconden een centralist aan de lijn, de centralist vraagt gelijk of je de politie of ambulance nodig hebt. “De politie zal de melding evalueren en de nodige teams aansturen.” zegt Bram. Het is belangrijk om rustig te blijven, tijdens een noodsituatie moeten de hulpdiensten de ernst van de situatie kunnen inschatten op basis van jouw instructies. De centralist zal je daarom ook vragen om goed te luisteren naar de vragen die gesteld worden.  
 
Waarom is een dag als deze belangrijk? 
Voor veel mensen lijkt de drempel  toch te hoog om daadwerkelijk 112 te bellen, er wordt nog vaak gedacht dat het beter is om eerst het 0900-nummer te bellen. Op deze manier worden veel spoedgevallen behandeld zonder hoge prioriteit, terwijl dit juist niet zou moeten. Het is dus belangrijk om een noodsituatie te herkennen en vervolgens 112 te bellen, zo kan er sneller worden geschakeld en dit vergroot de pakkans. 
 
Alarmsystemen en het noodnummer 
Om mensen sneller te helpen, werken hulpdiensten nauw samen met bepaalde bedrijven. Er zijn bijvoorbeeld SOS-knoppen om direct een signaal te versturen dat je in een noodsituatie zit, ook kijkt de meldkamer mee wanneer het alarm wordt geactiveerd om diefstal of misdaad te voorkomen. “Vanuit onze PAC (Particuliere Alarm Centrale) schakelen we de politie in wanneer een melding geverifieerd wordt.” vertelt Bram, in deze meldkamer wordt gekeken via audio- en videomateriaal naar een melding. Deze samenwerking zorgt ervoor dat de politie sneller en doelgerichter kan werken en zo ook meer situaties sneller en beter kan oplossen. 
 
Sneller handelen dankzij de meldkamer 
De samenwerking tussen beveiligingsbedrijven en de hulpdiensten zorgt ervoor dat mensen sneller geholpen kunnen worden en dat de situatie ook specifieker kan worden uitgelegd voordat ze ter plekke komen. “Wanneer Verisure contact opneemt met de Politie, worden we meteen naar de juiste regionale meldkamer doorverbonden. Daar winnen we alvast enkele seconden en blijven er meer lijnen vrij.” vertelt Bram. “Met een gemiddelde snelheid van 3.02 seconden brengen we een alarm van onze computers over naar die van de politie, die dan meteen alle nodige acties kunnen ondernemen.” voegt Bram toe. Bekijk hier wat de Verisure meldkamer nog meer te bieden heeft. 
 
Nog belangrijk 

- Bel alleen voor een echt noodgeval 
- Bel nooit voor de grap 
- Bel je verkeerd? Blijf dan hangen en zeg dat het om een misverstand gaat 

Verisure nieuws